Μορφές bullying

Οι μορφές που μπορεί να πάρει το bullying– σχολικός εκφοβισμός είναι ποικίλες και μπορούν να συνυπάρχουν ακόμα και συνδυαστικά.

  • Λεκτική: γίνεται με την συστηματική χρήση υβριστικών εκφράσεων και φραστικών επιθέσεων, με προσβολές αλλά και απειλές, με ειρωνεία, με πειράγματα και ταπεινωτικούς χαρακτηρισμούς, χρήση παρατσουκλιών, με κοροϊδία ή καζούρα, με εκβιασμό για απόσπαση προσωπικών ειδών του θύματος.
  • Σωματική: γίνεται με φυσικό τραυματισμό ή ακόμα και με την απειλή τραυματισμού, μέσα από σπρωξίματα, χτυπήματα, σκουντήματα, αγκωνιές, γροθιές και κλοτσιές, τρικλοποδιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα και δαγκωνιές, φτυσίματα, μαλλιοτραβήγματα, καταστροφή προσωπικών ειδών του θύματος.
  • Ηλεκτρονική: ο σύγχρονος τρόπος μέσα από την αποστολή υλικού με υβριστικό ή και απειλητικό  περιεχόμενο με μηνύματα ή και βίντεο στο κινητό, με e-mails, στο facebook, χρήση ή και παραποίηση των προσωπικών δεδομένων του θύματος, δημιουργία ιστοσελίδων ή και προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με παραποιημένα και ψεύτικα χαρακτηριστικά, παραποιημένες φωτογραφίες, βίντεο, αποκλεισμός του από δικτυακές ομάδες, απειλητικές κλήσεις στο κινητό του συνήθως από άγνωστα νούμερα.
  • Κοινωνική: γίνεται με την προσπάθεια να απομονωθεί και να αποκλειστεί κοινωνικά το θύμα μέσα από την αγνόηση ατόμου, την πρόκληση αντιπάθειας, τη δυσφήμιση και τη συκοφαντία, μέσα από τη διάδοση κουτσομπολιών και γενικότερα κακόφημων, ψευδών στοιχείων, την αποκάλυψη ακόμα και τη διαστρέβλωση όσων εκμυστηρεύτηκε το θύμα (την συγκεκριμένη μορφή την συναντάμε πιο συχνά ανάμεσα στα κορίτσια).
  • Ρατσιστική: γίνεται με την χρήση και την διάδοση αρνητικών σχολίων λόγω της καταγωγής του θύματος, του κοικωνικο-οικονομικού επιπέδου του, του σεξουαλικού προσανατολισμού, κάποιου σωματικού ελαττώματος ή ασθένειας, γενικότερα γίνονται «επιθέσεις» λόγω της διαφορετικότητας.
  • Σεξουαλική: γίνεται με ανήθικες χειρονομίες και αγγίγματα κυρίως στα γεννητικά όργανα και στο στήθος αν είναι κορίτσι, υβριστικό λεξιλόγιο, σεξουαλικά υπονοούμενα, πειράγματα για τον σεξουαλικό προσανατολισμό, εικόνες με σεξουαλικό περιεχόμενο, που μπορεί να φτάσει ακόμα και σε σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.

Στην Ελλάδα οι προσπάθειες αντιμετώπισης του φαινομένου ξεκίνησαν λίγα χρόνια πριν, ωστόσο, παρατηρείται έντονο και αυξανόμενο ενδιαφέρον ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης ως προς το σχολικό εκφοβισμό.

Ενδεικτικοί τρόποι αντιμετώπισης:

Εκπαιδευτικοί:

• Συζήτηση με το παιδί που εκφοβίζεται και ακούστε με προσοχή το περιστατικό. Διαβεβαίωση του μαθητή για την άμεση ανταπόκριση του εκπαιδευτικού ως προς την επίλυση του θέματος.
• Ενημέρωση των γονέων του παιδιού και διατύπωση των ανησυχιών.
• Εξακρίβωση του, ποιο παιδί είναι αυτό που εκφοβίζεται ή αυτό που εκφοβίζει και αν υπάρχει ομάδα παιδιών που ενθαρρύνει ή συμμετέχει στον εκφοβισμό.

Μαθητές:

• Ενημέρωση του περιστατικού εκφοβισμού στον εκπαιδευτικό, ποιοι ήταν παρόντες, ποιοι συμμετείχαν.
• Αναφορά του, αν συμμετείχαν ως ουδέτεροι παρατηρητές ή αν ενθάρρυναν το παιδί που εκφοβίζει.

Ο σχολικός εκφοβισμός δεν είναι ένα πρόσφατο φαινόμενο, ωστόσο, από επιστημονικά μας απασχολεί τις τρεις τελευταίες δεκαετίες. Όλες οι έρευνες που έχουν διεξαχθεί, έχουν καταδείξει την ύπαρξη του εκφοβισμού σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό στα σχολεία.