Breaking News
Αρχική / ΕΙΔΗΣΕΙΣ / ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ / Ρέθυμνο – Βιώσιμη κινητικότητα – «Καθοριστικό εργαλείο στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής»

Ρέθυμνο – Βιώσιμη κινητικότητα – «Καθοριστικό εργαλείο στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής»

Η ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΗΜΕΡΙΔΑΣ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ

 Με επιτυχία ολοκληρώθηκε την περασμένη Τετάρτη, στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δήμου, εκδήλωση στα πλαίσια του προγράμματος βιώσιμης κινητικότητας CivitasDestinationsοns. Στόχος της εκδήλωσης ήταν η παρουσίαση των δράσεων που υλοποιούνται και η συζήτηση για νέες υποδομές με πράσινο πρόσημο.

Η βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί καθοριστικό εργαλείο στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής ενώ παράλληλα συντελεί στην εύκολη και εναλλακτική μεταφορά των τουριστών κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Ο δήμος Ρεθύμνης, στο πλαίσιο του προγράμματος υλοποιεί στοχευμένες στρατηγικές και καινοτόμες λύσεις που συμβάλουν στην μείωση εκπομπής αερίων στον τομέα των μεταφορών διαμέσου της ηλεκτροκίνησης, των ηλεκτρονικών υποδομών με μηδενικούς ρύπους, που ενισχύουν την εικόνα της πόλης ως τουριστικό προορισμό, ενώ επιφέρουν θετική και μετρήσιμη συμβολή στην τοπική επιχειρηματικότητα και την οικονομική ανάπτυξη.

Αναλυτικά, το Civitas Destinations χρηματοδοτείται από την Ε.Ε στο πλαίσιο του προγράμματος Ορίζοντας 2020 και αποσκοπεί στην ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας και την ανάδειξη των πόλεων, ως αειφόρων τουριστικών προορισμών. Στο πλαίσιο του προγράμματος, ένα σύνολο πρωτοπόρων λύσεων κινητικότητας που συνδυάζουν καινοτόμες τεχνολογίες, ρυθμιστικές αλλαγές και μέτρα με μεγάλη δυνατότητα αναπαραγωγής, δοκιμάζεται σε 6 νησιωτικές-τουριστικές περιοχές στην Ευρώπη, με 1,2 εκατομμύρια κατοίκους και 6 εκατομμύρια επισκέπτες: Φουνσάλ (Μαδέιρα, Πορτογαλία), Λας Πάλμας (Κανάρια, Ισπανία), Λεμεσός (Κύπρος), Βαλέτα (Μάλτα), Ελμπα (Ιταλία) και Ρέθυμνο (Ελλάδα).

Στην εκδήλωση έδωσαν το παρόν ο δήμαρχος Ρεθύμνου, ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου, δημοτικοί σύμβουλοι, εκπρόσωποι του συλλόγου ξενοδόχων και του ΤΕΕ καθώς και ο Στέλιος Στυλιανίδης, Αρχιτέκτονάς και υπεύθυνος για το πρόγραμμα στην Λεμεσό.

Φανερά ικανοποιημένος ο δήμαρχος Ρεθύμνης Γιώργος Μαρινάκης αναφέρεται στην επιτακτική ανάγκη υιοθέτησης μιας πιο οικολογικής στάσης του πολίτη. Συγκεκριμένα λέει: «Η μείωση της ενέργειας που καταναλώνουμε είναι πλέον επιταγή, δεν είναι μια οραματική εντολή, είναι κινήσεις που πρέπει να γίνουν παρ’ αυτά διότι ο πλανήτης κινδυνεύει. Τα απότομα καιρικά φαινόμενα οι μεταπτώσεις του καιρού, οι φυσικές καταστροφές είναι συμπέρασμα ότι έχουν γίνει σφάλματα τον περασμένο καιρό. Θεωρώ ότι πρόκειται για ένα θέμα υψίστης σημασίας που δεν είναι μονάχα ευθύνη κρατικού μηχανισμού ή δημοτικής αρχή αλλά και θέμα πολιτών. Είναι άλλα τα προβλήματα που απορρέουν από την έλλειψη υποδομών, άλλα από την έλλειψη πολιτικών αλλά είναι και άλλα που συνδέονται άμεσα με την νοοτροπία εκείνων που χρησιμοποιούν τους δρόμους και θεωρούν ότι τους ανήκουν. Εκτιμώ ότι πρόκειται για πολύ σημαντική συνάντηση, χαίρομαι που παρευρίσκονται πάρα πολλοί φορείς, η παρουσία και του Τεχνικού Επιμελητηρίου, διότι και οι μηχανικοί μας ενδιαφέρονται για το θέμα της βιώσιμης κινητικότητας. Μην ξεχνάμε ότι είμαστε, οι περισσότερες πόλεις της Ελλάδας πλέον, τουριστικοί προορισμοί, κάτι που σημαίνει ότι πολλαπλασιάζουμε το πληθυσμό μας απότομα μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή και θα πρέπει να έχουμε το σχεδιασμό πως θα υποδεχτούμε αυτή τη πίεση. Γιατί αν δεν τα καταφέρουμε, κάτι που όσοι ξεβολεύονται δεν κατανοούν, θα σταματήσουμε να είμαστε τουριστικός προορισμός. Κανείς δεν έχει διάθεση να πάει κάπου όπου ταλαιπωρείται ή δε τον σέβονται είτε τον ίδιο είτε το περιβάλλον».

Όσον αναφορά τις δράσεις του Δήμου στα  πλαίσια του προγράμματος ο κ. Μαρινάκης παραθέτει τα εξής: «Δημιουργούμε πιλοτικές δράσεις για να αποδείξουμε και να καταδείξουμε ότι πρόκειται για την μετακίνηση του μέλλοντος, εύχομαι βέβαια όχι του πολύ μακρινού. Άλλες χώρες τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ασία έχουν υιοθετήσει την ηλεκτροκίνηση και έχει αντικαταστήσει την ενεργειακή κατανάλωση πετρελαίου και βενζίνης. Πρόκειται για θέμα υψίστης σημασίας και για αυτό και έχουμε συνεργαστεί και με το ΚΤΕΛ, διότι θα είναι μια εξαιρετική ευκαιρία η δημοσία συγκοινωνία, η οποία πρέπει να μπει ακόμα εντονότερα στη ζωή μας, να χρησιμοποίει πλέον την ηλεκτρική ενέργεια, είναι προς το συμφέρον και της επιχείρησης αλλά και του περιβάλλοντος. Μελετάμε αυτή τη στιγμή τη δυνατότητα μεταφοράς των εμπορευμάτων τόσο στην παλιά όσο και στην καινούργια πόλη, να γίνονται με έναν οργανωμένο τρόπο και να μην συμβαίνει αυτή η τεράστια ταλαιπωρία και των επαγγελματιών αλλά κυριότερα των επισκεπτών μας, οι οποίοι πραγματικά ταλαιπωρούνται όταν δεν γίνεται με οργανωμένο τρόπο. Δανειζόμαστε καλές πρακτικές από όλη την Ευρώπη, τις ενσωματώσουμε στη δικιά μας πραγματικότητα και προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια καλύτερη κυκλοφοριακή εικόνα, μια πιο βιώσιμη αντίληψη για τους κατοίκους μας και τους επισκέπτες μας και μια άλλη νοοτροπία για την προστασία του περιβάλλοντος. Πρέπει να γίνει δουλεία επί του θέματος και στα σχολεία».

Σχετικά με το σχέδιο βιώσιμης αστικής  κινητικότητας, η εξέλιξη του είναι σταθερή και ανοδική αφού σύμφωνα με τον κ. Μαρινάκη υπάρχει άψογη συνεργασία από τους δύο φορείς. Πιο αναλυτικά επισημαίνει «Είμαστε πολύ τυχεροί διότι ο μελετητής μας στα ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας) είναι ο νέος Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος, ο κύριος Μπακογιάννης με τον οποίο επικοινώνησα πριν από λίγο γιατί προφανώς ότι κάποιοι άνθρωποι έχουν συνεργαστεί και δουλεύουν μαζί με το Δήμο, θα μπορούμε να κάνουμε δουλειά θεσμική για όλους χωρίς να υπάρχει ειδική μεταχείριση του δήμου μας. Άλλωστε τα θέματα που θέτουμε είναι πάντα γενικού ενδιαφέροντος και προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε και το πράσινο ταμείου του οποίου η νομοθεσία είναι αναχρονιστική και θα πρέπει να προσαρμοστεί στις σημερινές επιταγές που λένε απελευθέρωση των δημόσιων χώρων αποζημιώνοντας του κατοίκους και δημιουργία περιφερειακών ελεύθερων χώρων για να μπορέσουμε να οργανώσουμε τη δημόσια συγκοινωνία και την μεταφορά των πολιτών χωρίς να μπαίνουν στις πόλεις με τα αυτοκίνητα τους».

Στο ίδιο κλίμα αισιοδοξίας ο Project Manager του έργου Civitas Destinations για το Δήμο Ρεθύμνης Παπαδογιάννης Θωμάς κάνει λόγο για τα χρονικά πλαίσια του προγράμματος στα οποία ο δήμος Ρεθύμνης φαίνεται να είναι συνεπής «Εύχομαι μέχρι το Φεβρουάριο του 2020 όπου θα πρέπει να έχουμε ολοκληρώσει όλες τις δράσεις προκειμένου να έχουμε το τελευταίο εξάμηνο από το Μάρτη του 2020 έως τον Αύγουστο για την αξιολόγηση του προγράμματος, την μέτρηση των θετικών επιπτώσεων των έργων, και τα θετικά αποτελέσματα που προέκυψαν στο θέμα της βιώσιμης κινητικότητας στη πόλη μας» επισημαίνει ο ίδιος.
Ο κος Παπαδογιάννης αναφέρεται στις δράσεις που μέχρι στιγμής έχουν υλοποιηθεί στη πόλη του Ρέθυμνου με στόχο τη βιώσιμη κινητικότητα δημοτών και επισκεπτών: «Μέσα από ουσιαστικά από έξι άξονες δράσεις υλοποιήθηκαν και προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε όλες τις διαφορετικές πτυχές που επηρεάζουν την βιώσιμη κινητικότητα σε ένα τουριστικό προορισμό. Ξεκινήσαμε με το σχεδιασμό του σχεδίου βιώσιμης κινητικότητας σε συνεργασία με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, από εκεί και πέρα στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης έγιναν οι απαραίτητες υποδομές με φορτιστές με την προμήθεια ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου για το Δήμο και την εγκατάσταση του ηλεκτρικού λεωφορείου που θα εξυπηρετεί και τους τουρίστες το καλοκαίρι αλλά και τους δημότες το χειμώνα. Έγιναν θέματα και προσεγγίσεις για την αύξηση της προσβασιμότητας της πόλης τόσο από άτομα με αναπηρίες όσο και από άτομα με μειωμένη κινητικότητα βάζοντας τους αντίστροφους μετρητές στα φανάρια και τις υποδομές για την προσβασιμότητα στη παραλία τόσο με τις ράμπες όσο και με τα καινούργια τα συστήματα που εγκαταστήσαμε στο Δήμο. Ενισχύσαμε όσο μπορούσαμε την κοινόχρηστη κινητικότητα αρχικά με την προσέγγιση που έγινε με τα ποδήλατα και σε συνέχεια τώρα με τα πατίνια και συνεχίζουμε να ψάχνουμε εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς των πολιτών».

Στον χαιρετισμό του, ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Τάσος Παπαδουράκης, ανέφερε χαρακτηριστικά τα εξής «Η βιώσιμη κινητικότητα είναι πάρα πολύ σημαντική σε όλες τις τουριστικές περιοχές. Είναι πλέον καθοριστικό να είμαστε σε αυτή τη μορφή, διαφορετικά δεν θα είμαστε τουριστικός προορισμός. Αυτό, βέβαια, δημιουργεί σοβαρές υποχρεώσεις αλλά και σοβαρά πλεονεκτήματα για τα οποία θα είναι η στάση μας στην κλιματική αλλαγή, ποια θα είναι η στάση μας στην κρίση του ανθρώπου και άρα αν θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε να είμαστε ένας τουριστικός προορισμός».
Η Ναταλία Κυριακοπούλου, τοπογράφος μηχανικός μιλώντας για τη βιώσιμη κινητικότητα στο Ρέθυμνο επεσήμανε «Είναι το πρώτο πρόγραμμα Civitas που σχετίζει τη βιώσιμη κινητικότητα με τον τουρισμό. Οι πόλεις που συμμετέχουν είναι νησιωτικές, τουριστικές πόλεις. Είμαστε έναν χρόνο πριν την υλοποίηση του προγράμματος, οπότε έχουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα και τον επόμενο χρόνο θα έχουμε ακόμη περισσότερα. Είναι πάρα πολύ σημαντικό όταν έχεις μια πόλη, όπως είναι το Ρέθυμνο, που δέχεται το καλοκαίρι πάνω από μισό εκατομμύριο τουρίστες, να σχεδιάζεις για τη βιώσιμη κινητικότητα όλων και όλο τον χρόνο».

Η βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί μείζον θέμα στα πλαίσια σχεδιασμού των σύγχρονων πόλεων καθώς η κλιματική αλλαγή και οι επιπτώσεις της στον άνθρωπο γίνονται όλο και πιο αισθητές. Μετά την συζήτηση ακολούθησε παρουσίαση συστήματος διαχείρισης κυκλοφορίας με χρήση θερμικών καμερών καθώς και βόλτα με το ηλεκτρικό λεωφορείο.

Γράφουν οι: Ανδρέας Θωμάς – Αγνή Μπαγκέρη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Font Resize