Αρχική / ΕΙΔΗΣΕΙΣ / ΕΛΛΑΔΑ / “16% αύξηση πνιγμών εφαρμόζοντας την ναυαγοσωστική νομοθεσία που θα μας έσωζε!”

“16% αύξηση πνιγμών εφαρμόζοντας την ναυαγοσωστική νομοθεσία που θα μας έσωζε!”

“Πιστόλι με σιγαστήρα το ΠΔ 31/2018: 16% αύξηση πνιγμών εφαρμόζοντας την ναυαγοσωστική νομοθεσία που θα μας έσωζε!”

Στις 6.5.2019, ο ειδησεογραφικός διαδικτυακός τόπος newsit.gr δημοσίευσε άρθρο με τίτλο: “Ανησυχητικά στοιχεία: 413 νεκροί στις Ελληνικές θάλασσες μέσα στο 2018”. Η σταχυολόγηση του περιεχομένου του δημιουργεί τουλάχιστον 3 εύλογα σοκαριστικά σχόλια:

Πάνω από 413 θάνατοι καταγράφηκαν στην θάλασσα στην Ελλάδα το 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Ναυτιλίας. Ο αριθμός αυτός παρουσίασε αύξηση, καθώς το 2017 οι νεκροί ανέρχονταν σε 357. Σχόλιο: Το Π.Δ. 31/2018 που τέθηκε σε ισχύ από το Υπουργείο Ναυτιλίας, όχι μόνο δεν μείωσε, ούτε σταθεροποίησε το πρόβλημα των πνιγμών στα ίδια επίπεδα, αλλά το αύξησε κατά 16%.

«Η κοινή πρωτοβουλία του Υπουργείου Ναυτιλίας και του Safe Water Sports να θεσπιστεί η Εθνική Ημέρα Πρόληψης Θαλάσσιων Ατυχημάτων και Πνιγμών, είναι […] μεγάλη ευκαιρία να αναδείξουμε τον πρωταγωνιστικό ρόλο της χώρας μας, σε παγκόσμιο επίπεδο, στην ασφάλεια στο νερό και τη θάλασσα. Το παράδειγμά μας μπορούν να ακολουθήσουν και άλλες χώρες, ώστε η ημέρα αυτή να γίνει Παγκόσμια, γεγονός που θα συμβάλει ουσιαστικά στην ευαισθητοποίηση όλων και στην εκπαίδευση – ενημέρωση των παιδιών και των νέων». Σχόλιο: Αυτό πρακτικά είναι αδύνατον. Πρώτον γιατί πριν την θέσπιση της 11ης Μαΐου σε Εθνική Ημέρα Πρόληψης Θαλάσσιων Ατυχημάτων και Πνιγμών, υπάρχει εδώ και χρόνια Παγκόσμια Ημέρα (International Water Safety Day – May 15). Δεύτερον, γιατί όταν τέθηκε το άρθρο 17 “Καθιέρωση Ημέρας Πρόληψης Θαλασσίων Ατυχημάτων και Πνιγμών” σχετικού νομοσχεδίου, όλα τα σχόλια ενημέρωναν την νομοπαρασκευαστική επιτροπή ότι είναι άστοχο να δημιουργηθεί Πανελλήνια Ημέρα Πρόληψης Πνιγμών 4 ημέρες πριν την Παγκόσμια Ημέρα. Πόσο φαιδρό θα ήταν αν πριν την Παγκόσμια Ημέρα του AIDS ή του Καρκίνου, θεσμοθετούνταν η Πανελλήνια! Τα σχόλια αγνοήθηκαν φυσικά από το Υπουργείο Ναυτιλίας που θεσμοθέτησε την δική του ημέρα.

Με το ΠΔ 31/2018 καθορίσαμε τα των Σχολών Ναυαγοσωστικής Εκπαίδευσης, και τα της έκδοσης άδειας ναυαγοσώστη. Προβλέπονται νέες πιο ενισχυμένες προϋποθέσεις αδειοδότησης, εκπαίδευσης, απαραίτητου εξοπλισμού […], δήλωσε ο υπουργός.” Σχόλιο: Οι “ενισχυμένες προϋποθέσεις” αυξάνουν την δαπάνη των δήμων χωρίς να προσφέρουν ανάλογα επίπεδα ασφάλειας στους λουομένους. Εδώ είναι ορισμένα παραδείγματα:

  1. Κανένας ναυαγοσώστης δεν εκπαιδεύεται επαρκώς. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αναζωογόνησης ορίζει για την εκπαίδευση απλών πολιτών την αναλογία 1 κούκλας ανά 6 εκπαιδευόμενους. Το ΠΔ 31/2018 ορίζει αναλογία 1 κούκλα ανά 15 υποψηφίους ναυαγοσώστες. Με άλλα λόγια, καλύτερη καρδιο-αναπνευστική ανάνηψη μπορεί να προσφέρει ένας εκπαιδευμένος πολίτης από ένα εκπαιδευμένο ναυαγοσώστη.
  2. Κανένας ναυαγοσώστης δεν εξετάζεται άρτια. Η επάρκεια του στην καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση εξετάζεται από τις λιμενικές αρχές με προφορικές εξετάσεις και όχι πάνω σε πρόπλασμα. Πόσο ανόητο και επικίνδυνο θα ήταν αν οι υποψήφιοι οδηγοί υποβάλλονταν σε προφορικές εξετάσεις και όχι πρακτικά στην “πορεία” μέσα στον δρόμο;
  3. Οι Έλληνες είναι οι πιο αργοί ναυαγοσώστες του κόσμου. Ο νόμος ορίζει αυθαίρετα την διάνυση 400μ σε 10 λεπτά. Το International Life Saving Federation ορίζει τα 9 λεπτά. Οι χώρες της Κοινοπολιτείας ορίζουν τα 8 λεπτά [link]. Η έρευνα δείχνει ότι απαιτείται ταχύτητα 7.5 λεπτών [link].
  4. Τα άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) είναι απροστάτευτα. Βάση ΠΔ 31/2018 οι ναυαγοσώστες πρέπει να εκπαιδεύονται στην διάσωση ΑμεΑ. Ουδεμία σχολή ναυαγοσωστικής έχει εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τις ιδιαιτερότητες του ειδικού πληθυσμού (τύφλωση, αυτισμό, τραχειοτομή, νοητική στέρηση, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση, αθέτωση, παράλυση διαφόρων άκρων κτλ).
  5. Οι ναυαγοσώστες θεωρούνται ανίκανοι μετά την παρέλευση του αυθαίρετα θεσπισμένου ορίου ηλικίας των 45 ετών. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τον Συνήγορο του Πολίτη, το International Life Saving Federation Europe και τις “χρήσιμες κατευθύνσεις” της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Παρόλα αυτά, επί 19 χρόνια το Υπουργείο Ναυτιλίας το διατηρεί σε ισχύ, “σκοτώνοντας τα άλογα όταν γεράσουν”. Έτσι μειώνεται ο πήχης εμπειρίας των ναυαγοσωστών. Αλυσιδωτά, λιγοστεύει ο αριθμός των διαθέσιμων για πρόσληψη ναυαγοσωστών, χάνονται Γαλάζιες Σημαίες και συρρικνώνεται το επάγγελμα.
  6. Οι ναυαγοσώστες ξέρουν όσα τους διδάσκει κατά το δοκούν η σχολή τους. Δεν προβλέπεται ύπαρξη εθνικού εκπαιδευτικού συγγράμματος ώστε όλοι οι ναυαγοσώστες να διδάσκονται τις ίδιες τεχνικές διάσωσης και πρώτης βοήθειας. Στα φροντιστήρια ξένων γλωσσών και στις σχολές οδηγών, όλοι οι μαθητές διαβάζουν και εξετάζονται στην ίδια ύλη. Στις σχολές ναυαγοσωστικής που πιστοποιείται επαγγελματίας αναλαμβάνοντας το καθήκον να προλαμβάνει τραυματισμούς και να σώζει ζωές, όχι!
  7. Η θεσμοθέτηση τεραστίου 5-μετρου ταχυπλόου σκάφους για την ασφάλεια στην παραλία είναι ο ακριβότερος μύθος του ΠΔ 31/2018. Το πεντάμετρο σκάφος, επιχειρεί στα βαθιά. Είναι αδρανές στα ρηχά γιατί αν διανοηθεί να πλησιάσει, θα τραυματίσει πλήθος λουομένων αντί να σώσει αυτόν που πνίγεται. Στο εξωτερικό, χρησιμοποιείται jet ski και σωστική σανίδα (rescue board), για την ευέλικτη μετακίνηση ανάμεσα στους λουομένους. Η διεθνής βιβλιογραφία αναφέρει ότι οι περισσότεροι πνιγμοί συμβαίνουν στα πρώτα 10μ από την ακτή και ΣΠΑΝΙΩΣ μετά τα 50μ (ένας που δεν ξέρει κολύμπι, δεν θα φτάσει καν στα βαθιά για να πνιγεί μετά). Το ΠΔ 31/2018 αυξάνει αλματωδώς την δαπάνη της ναυαγοσωστικής κάλυψης για τους δήμους (υποκριτική η πρόταση “από τις διατάξεις του παρόντος δεν επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός”), πλουτίζουν λίγοι εργολάβοι και μένουν έκθετοι στον κίνδυνο οι φορολογούμενους πολίτες, για μια ασφάλεια που πληρώνουν και δεν απολαμβάνουν.

Ο κατάλογος με τις αυθαίρετες, επιστημονικά ατεκμηρίωτες και εγκληματικές διατάξεις του Π.Δ. 31/2018, είναι τεράστιος. Τον έχω καταθέσει επανειλημμένα στο Υπουργείο Ναυτιλίας που τον αγνοεί υποκριτικά (“οι προτάσεις σας θα ληφθούν υπ’ όψιν σε ενδεχόμενη μελλοντική τροποποίηση της νομοθεσίας“). Το 2018 (έτος εφαρμογής του) πνίγηκαν 16% περισσότεροι. Το 2019 πόσοι; Μήπως τελικά ένας πνιγμός είναι τραγωδία ενώ 413 απλό στατιστικό;

Ο Στάθης Αβραμίδης, DipEdBEdMScMPHPhD είναι Στέλεχος Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, Διδάσκων Αθλητικής και Εφαρμοσμένης Ναυαγοσωστικής, ΣΕΦΑΑ – ΕΚΠΑβραβευμένος x 2, για το παγκόσμιο συγγραφικό και ερευνητικό, επαγγελματικό έργο του στην ναυαγοσωστική από το International Swimming Hall of Fame και συγγενής 3 ατόμων που “έσβησαν” στη θάλασσα.

φωτό αρχείου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Font Resize