Αρχική / PLUS / ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / Κρήτη – «Γνωριμία με την τέχνη και την τεχνική της συντήρησης…»

Κρήτη – «Γνωριμία με την τέχνη και την τεχνική της συντήρησης…»

Ένας από τους πιο σημαντικούς μηχανισμούς διάδοσης της γνώσης είναι η βιωματική μάθηση, η διαδικασία δηλαδή οικειοποίησης της γνώσης μέσω της εμπειρίας, και αποδεδειγμένα σε πολλές περιπτώσεις είναι πιο αποτελεσματική από την κλασσική εκμάθηση της γνωστικής ύλης.

Μέσω αυτής ο μαθητής απομακρύνεται από τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας και εμπλέκεται άμεσα στη διαδικασία της μάθησης, καθώς έχει τη δυνατότητα να μεταβεί από την κατάσταση της θεωρίας για ένα θέμα στην κατάσταση της ενεργούς ανάμειξης σ’ αυτό.

Με αυτό το κριτήριο, και προκειμένου να έρθουν σε βιωματική σχέση με την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας, οργανώθηκαν δύο διδακτικές επισκέψεις για τους μαθητές της Β΄ Λυκείου. Η πρώτη ήταν στην αρχαία Δρήρο στα τέλη Σεπτεμβρίου. Λίγο πριν την ολοκλήρωση των ανασκαφικών εργασιών, οι μαθητές επισκέφθηκαν το χώρο και ξεναγήθηκαν από τους αρχαιολόγους Βασιλική Ζωγραφάκη και Alexander Farnoux, που προΐστανται των ερευνών. Εκεί, όχι μόνο έμαθαν για την αρχαία πόλη και τη σπουδαιότητά της, αλλά προσέγγισαν βιωματικά τον τρόπο που εργάζονται οι αρχαιολόγοι για να φέρουν στο φως σημαντικά ευρήματα, ώστε αφενός να οδηγήσουν στη γνώση του παρελθόντος και αφετέρου να συμβάλλουν στη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου.

Η δεύτερη αφορούσε το Αρχαιολογικό Μουσείο Αγ. Νικολάου και συγκεκριμένα το εργαστήριο συντήρησης. Το ολιγοήμερο πρόγραμμα της Εφορείας Αρχαιοτήτων «Οι μαθητές γνωρίζουν τον αθέατο κόσμο της συντήρησης» στο πλαίσιο των δράσεων για το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτιστικής Κληρονομιάς ήταν για εμάς μια καταπληκτική ευκαιρία για να έρθουν οι μαθητές μας σε επαφή με το αμέσως επόμενο στάδιο της ανασκαφικής έρευνας. Ως φυσική συνέχεια λοιπόν επισκεφθήκαμε το Μουσείο και γνωρίσαμε την Επιστήμη της Συντήρησης. Η υπεύθυνη του προγράμματος προϊσταμένη του τμήματος συντήρησης, κ. Κλειώ Ζερβάκη εξήγησε στα παιδιά τη διαδικασία που ακολουθείται για ένα αντικείμενο, από τη στιγμή που έρχεται στο φως ως τη στιγμή που θα κοσμήσει την προθήκη ενός Μουσείου. Μάλιστα, είχαμε την τύχη να παρακολουθήσουμε «ιδίοις όμμασι» τον καθαρισμό των ευρημάτων της Δρήρου, γεγονός που εντυπωσίασε τους μαθητές, όπως και οι λάρνακες που πρόσφατα είχαν ανακαλυφθεί στην Ιεράπετρα. Εξαιρετική εμπειρία αποτέλεσε και η τεχνική της συγκόλλησης σπασμένων αγγείων, μια ιδιαίτερα χρονοβόρα και κοπιαστική διαδικασία, ώσπου το αγγείο να αποκαλυφθεί φτάνοντας στην αρχική του μορφή.

Ήταν μια εξαιρετική δράση, όχι μόνο γιατί γνωρίσαμε τον αθέατο κόσμο της συντήρησης αλλά και γιατί οδηγηθήκαμε νοερά στο παρελθόν και συνειδητοποιήσαμε ακόμα περισσότερο την ανάγκη ευαισθητοποίησης όλων μας σε θέματα προστασίας και διαφύλαξης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Γι’ αυτή τη μοναδική εμπειρία ευχαριστούμε θερμά την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λασιθίου και ιδιαιτέρως την κ. Κλειώ Ζερβάκη για την ξενάγηση, καθώς και το ΚΤΕΛ Λασιθίου για τη δωρεάν μεταφορά των μαθητών μας.

Οι καθηγήτριες

Πατεράκη Χρυσούλα

Κυπριωτάκη Αντωνία

Ανδρουλάκη Αθηνά

Κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στην Κοινωνιολογία
Απόφοιτος Δημόσιας Διοίκησης – Δημόσιας Οικονομικής
Μιλάει ΕΛ/FR/EN/DE/ES/IT

Check Also

«Πήγε ο παπα- Μανώλης στο σπίτι του – Πήρε μόνο ένα καποτάκι που είχε, μια χοντρή κάπα, δηλαδή, σαν αυτές που φορούν οι βοσκοί»

Τρεις απορίες έχουμε συνήθως οι μαθητές, όταν κάνουμε Ιστορία: Είναι αλήθεια αυτά που μαθαίνουμε; Πώς …

Σχόλια

Font Resize