Ηράκλειο – Μαρτύριο η στάθμευση για τους Ηρακλειώτες – Καθημερινός εφιάλτης η αναζήτηση μιας θέσης στάθμευσης

Βασιλεύει η άναρχη στάθμευση στο Ηράκλειο

Εικόνες από την καθημερινή τρέλα για όσους προσεγγίζουν το κέντρο με Ι.Χ. – Γιγαντώθηκε το πρόβλημα με το κλείσιμο των δημοτικών πάρκινγκ

Δραματική μείωση των θέσεων στάθμευσης έχει σημειωθεί στην πόλη του Ηρακλείου, γεγονός που έχει οδηγήσει σε ένα άνευ προηγουμένου καθημερινό εφιάλτη αναζήτησης… πάρκινγκ. Αποτέλεσμα αυτού είναι να κυριαρχούν παντού το “δίκαιο του ισχυρότερου”, η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η ηχορύπανση, οι καταπατήσεις δρόμων και πεζοδρομίων από ιδιώτες, οι ζημιές αυτοκινήτων και πεζοδρομίων και η γενικότερη ασχήμια και αναρχία. Το κακό προϋπήρχε και ουσιαστική λύση ποτέ δεν είχε βρεθεί. Με το που έκλεισαν όμως τα περισσότερα δημοτικά πάρκινγκ, η κατάσταση βγήκε εκτός ελέγχου…

Ποιος από εμάς δεν έχει μαρτυρήσει αναζητώντας απεγνωσμένα μια… θεσούλα – χωρίς αποτέλεσμα – για να παρκάρει, θέλοντας να βρεθεί στο κέντρο του Ηρακλείου, ενώ θα μπορούσε να είχε λυθεί μια και έξω το όλο ζήτημα με έξυπνες και αποτελεσματικές λύσεις και με την κατάλληλη αξιοποίηση χώρων που, ενώ προσφέρονται για να γίνουν ανοικτά πάρκινγκ, εντούτοις μένουν ανεκμετάλλευτοι, παρά τη χρόνια ταλαιπωρία και τις διαμαρτυρίες των δημοτών.

Ελλείψει λοιπόν επαρκών χώρων στάθμευσης, οι εικόνες που συναντά καθημερινά κανείς στο Ηράκλειο είναι οι εξής: οδηγοί να παρκάρουν στα ενετικά τείχη – με ό,τι δυσάρεστες συνέπειες μπορεί να έχει αυτό στη διατήρησή τους – μπροστά σε ράμπες ΑμεΑ, και σε διαβάσεις πεζών… Να διπλοπαρκάρουν και να κλείνουν τμήματα των δρόμων εμποδίζοντας την ομαλή διέλευση πεζών και οχημάτων… Να “καβαλάνε” πεζοδρόμια και πλατείες, να παρκάρουν σε στάσεις λεωφορείων και ταξί, μπροστά σε πόρτες γκαράζ και σε πιλοτές, κλείνοντας τα οχήματα άλλων συμπολιτών μας, με την παρανομία στο Μεγάλο Κάστρο να έχει όνομα και επίθετο: “Άναρχη στάθμευση”.

Όλα επιτρέπονται…

Τι και αν υπάρχει η σήμανση που απαγορεύει τη στάση και τη στάθμευση των αυτοκινήτων; Τι και αν αυτό σε άλλες χώρες είναι παράβαση ολκής; Στο Ηράκλειο “της καρδιάς μας” όλα επιτρέπονται! Άλλωστε, ποιος θα ασχοληθεί με παραβάσεις όταν τα προβλήματά μας είναι σοβαρότερα; Γνωστή και μη εξαιρετέα σε όλους μας είναι η κατάσταση που επικρατεί καθημερινά – μεταξύ άλλων περιοχών – στην παραλιακή, στη συμβολή με την οδό Μητσοτάκη, γύρω από το Καπετανάκειο και την Ανάληψη, στη λεωφόρο Δημοκρατίας, στην Μποφόρ, περιμετρικά του Εργατικού Κέντρου, στη λεωφόρο Ικάρου και στην Καλοκαιριού – όπου παρά το γεγονός ότι πεζοδρομήθηκε, αρκετοί οδηγοί συνεχίζουν να σταθμεύουν ανενόχλητοι – ενώ παράνομη στάθμευση και διπλοπαρκασισμένα οχήματα συναντά κανείς και σ’ άλλα σημεία, πιο μακριά από το κέντρο, όπως κοντά στην Όαση, στη λεωφόρο Πλαστήρα, στην Αρχιεπισκόπου Μακαρίου, στο παλιό Υγειονομικό και πέριξ του Αγίου Ματθαίου, αλλά και ακόμα στην Εθνικής Αντιστάσεως, όπου πολύ αφήνουν τα οχήματά τους διπλοπαρκάροντας για να πεταχτούν “για δυο λεπτά” στο κέντρο, αλλά τα δυο λεπτά μετατρέπονται σε μία και δύο ώρες, δημιουργώντας μεγάλη κυκλοφοριακή σύγχυση, με λεωφορεία και Ι.Χ. να μη χωρούν να περάσουν και να γίνεται ένας καθημερινός χαμός!

Θράσος

Η κατάσταση αυτή έχει παγιωθεί ως μια παρανομία που δεν έχει τιμωρία σε πολλές ακόμα περιοχές, τόσο εντός όσο και εκτός των τειχών της πόλης του Ηρακλείου, ενώ… ανέκδοτο αποτελεί το ότι θρασύτατοι ιδιοκτήτες Ι.Χ. σταθμεύουν επιδεικτικά δίπλα ή ακόμα και μπροστά από ταμπέλες σήμανσης που απαγορεύουν τη στάση και τη στάθμευση, χωρίς να παρεμποδίζονται – τις περισσότερες φορές – από κανέναν…

Το πρόβλημα στάθμευσης στο Ηράκλειο αυξήθηκε αρκετά με το κλείσιμο του δημόσιου πάρκινγκ επί της λεωφόρου Ικάρου (κάτω από το άγαλμα του Ελευθερίου Βενιζέλου). Ο συγκεκριμένος χώρος στάθμευσης βόλευε αρκετά όσους κατέβαιναν στο κέντρο, μιας και οι θέσεις στάθμευσης που υπήρχαν σε αυτό ήταν πάρα πολλές. Όμως, εδώ και μερικούς μήνες, ανακοίνωση που έχει αναρτηθεί δίπλα ακριβώς από την Πύλη του Αγίου Γεωργίου αναφέρει πως «ο χώρος θα παραμείνει κλειστός λόγω κινδύνου πτώσης δέντρων», απογοητεύοντας τους δημότες που ήξεραν ότι σε αυτόν τον χώρο τούς περίμενε η λύση στο πρόβλημα της στάθμευσης.

Οι κλήσεις “πέφτουν βροχή”…

Αγανακτισμένοι πολίτες, που καθημερινά αντιμετωπίζουν το πρόβλημα και καλούνται να επιστρατεύσουν μεγάλα αποθέματα υπομονής, χρόνου αλλά και χρήματος στην προσπάθειά τους να βρουν μια θέση για να παρκάρουν το όχημά τους, χαρακτηρίζουν «εξευτελιστικό» το γεγονός εν έτει 2020 στο Ηράκλειο, μια πόλη ευρωπαϊκή, να υπάρχει ακόμα αυτό το πρόβλημα, που αναγκάζει τους μόνιμους κατοίκους, αλλά και τους επισκέπτες, να δίνουν κάθε μέρα “μάχες” προκειμένου να έχουν την τύχη να πετύχουν μια “ρεμίζα”, όπως λέμε. Την ίδια ώρα δημοτικοί αστυνομικοί και το προσωπικό της Τροχαίας… καραδοκούν προκειμένου να μοιράσουν κλήσεις, αφού οι 1.350 νόμιμες θέσεις στάθμευσης, που αυτή τη στιγμή υπάρχουν στην πόλη του Ηρακλείου, “φουλάρουν” από πολύ νωρίς το πρωί, άρα δεν επαρκούν για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση, και έτσι αρκετοί πολίτες αναγκάζονται να σταθμεύσουν παράνομα. Κάποιοι θα γλιτώσουν την κλήση. Κάποιοι άλλοι όμως όχι… και θα πληρώσουν το τίμημα.

Για τους κατόχους δίκυκλων τώρα, αρκετά επίφοβο είναι να παρκάρουν στην πλατεία Δασκαλογιάννη, στη Δαιδάλου, στη Δημοκρατίας, στην περιοχή πέριξ της πλατείας Ελευθερίας και του Αρχαιολογικού Μουσείου, στην Καλοκαιρινού και σε πολλά ακόμα σημεία. Μέσα σε ελάχιστα λεπτά, θα ακουστούν προειδοποιητικά σφυρίγματα από τη Δημοτική Αστυνομία και την Τροχαία. Οι τυχεροί ιδιοκτήτες Ι.Χ. θα τα ακούσουν και θα απομακρύνουν τα οχήματά τους. Οι υπόλοιποι όμως, που θα σταθούν άτυχοι, θα βάλουν το χέρι στην τσέπη, θυσιάζοντας έτσι το μεροκάματό τους.

Με το… άγχος του πάρκινγκ, βέβαια, ζουν σε καθημερινή βάση οι μόνιμοι κάτοικοι τής εντός των τειχών πόλης του Ηρακλείου, όπως και οι εργαζόμενοι που βρίσκονται όλη μέρα στον δρόμο και κάνουν συνεχώς στάσεις, οι οποίοι, για να μη χάσουν χρόνο και χρήμα, συνήθως αφήνουν κάπου προσωρινά το όχημά τους και ανάβουν αλάρμ για να φορτώσουν-ξεφορτώσουν, με την αγωνία μη τυχόν και τους γράψουν να “χτυπά” την ίδια ώρα “κόκκινο”…

Τι θα γίνει με τους μόνιμους κατοίκους του κέντρου

Σημαντικό βέβαια ρόλο στην καθημερινότητα των πολιτών, ιδίως των οδηγών, έπαιξαν τα έργα ανάπλασης που γίνονται – έγιναν; – στο κέντρο του Ηρακλείου, αλλάζοντας τον κυκλοφοριακό χάρτη της πόλης, βάσει των οποίων το παρκάρισμα έγινε ακόμα πιο δύσκολο. Οι οδηγοί, ωστόσο, έχουν μερικές λύσεις μπροστά τους, αν θέλουν να κάνουν ευκολότερη τη ζωή τους.

Η πρώτη τους επιλογή είναι να… θυσιάσουν λίγη ή και περισσότερη ώρα από τον ύπνο τους. Να κατέβουν δηλαδή πολύ νωρίς στο κέντρο, αυξάνοντας την ελπίδα και την πιθανότητα να βρουν μια ελεύθερη θέση στάθμευσης ή… έστω σε κάποιον ιδιωτικό χώρο.

Η δεύτερη είναι να αφήσουν στο σπίτι το αυτοκίνητο και να πάρουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων των μίνι-μπας, τα οποία προσφέρουν δωρεάν μετακίνηση στο κέντρο.

Η τρίτη επιλογή είναι να πάρουν ταξί.

Τα παραπάνω, άλλωστε, αποτελούν και τον στόχο της δημοτικής Αρχής, όπως τόνισε ο ειδικός σύμβουλος του δημάρχου Ηρακλείου κ. Στέλιος Μικράκης, σημειώνοντας πως πρέπει πια να γίνει καθημερινή συνήθεια στους πολίτες το να σηκώσουν χειρόφρενο στο όχημά τους και να μάθουν να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ιδιαίτερα τα μίνι-μπας, μιας και έτσι ούτε θα ταλαιπωρηθούν, ούτε χρήμα θα χάσουν, ούτε όμως και χρόνο.

Στην επικοινωνία που είχαμε μαζί του, ο κ. Μικράκης μάς είπε τι μέλλει γενέσθαι με τις νόμιμες θέσεις στάθμευσης που έχουν ζητήσει να έχουν στη διάθεσή τους οι μόνιμοι κάτοικοι στο κέντρο του Ηρακλείου. Αναφέρθηκε στο θέμα των δημοτικών πάρκινγκ που έκλεισαν, στο ποιοι χώροι συνεχίζουν να είναι στη διάθεση των οδηγών, στη συμβολή των μίνι-μπας και στο γεγονός ότι ο κόσμος πρέπει να μάθει να τα χρησιμοποιεί για να επιτευχθεί η λύση στο πρόβλημα στάθμευσης, ενώ παράλληλα έκανε λόγο για τα σχέδια που γίνονται για την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοτών στο θέμα της στάθμευσης…

«Ξεκινήσαμε να καταγράφουμε τις θέσεις πριν από περίπου ενάμιση περίπου χρόνο. Αποτυπώσαμε όλες τις νόμιμες θέσεις εντός τειχών του Ηρακλείου και ήταν γύρω στις 1.350 με 1.380. Χωρίσαμε την εντός τειχών περιοχή σε τρεις ζώνες: στην Α’ ζώνη, που αποτελεί τον πυρήνα του κέντρου μέσα από τη διπλή κατεύθυνση (βλ. Γιαμαλάκη, Αβέρωφ κ.λπ.), στη Β’ ζώνη, δυτικά της μεγάλης Έβανς, και στη Γ’ ζώνη, ανατολικά της μεγάλης Έβανς μαζί με την Ανάληψη. Κάναμε ένα σύστημα ηλεκτρονικό ώστε οι μόνιμοι κάτοικοι, καταθέτοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά, να πιστοποιούν ότι κατοικούν μόνιμα στο κέντρο και να έχουν μια μόνιμη θέση στάθμευσης. Βρισκόμαστε στις τελευταίες αδειοδοτήσεις τώρα, και πιστεύω ότι μέχρι τις αρχές του επόμενου μήνα θα αρχίσουμε να δίνουμε κάποιες θέσεις στις οποίες θα μπορούν να παρκάρουν οι μόνιμοι κάτοικοι, εφόσον διαθέτουν την απαιτούμενη κάρτα, την οποία θα τοποθετούν στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου τους. Με αυτόν τον τρόπο δε λύνεται το πρόβλημα στο 100%, ούτε θα περιμένει τον κάθε δημότη μια θέση – δε θα είναι ονομαστικές. Όμως όποιος δεν είναι μόνιμος κάτοικος στο κέντρο δε θα μπορεί να παρκάρει σε αυτές. Να σημειώσουμε ότι ο κόσμος μπορεί να παρκάρει αυτή τη στιγμή στο λιμάνι και στο Παγκρήτιο, στους χώρους που προορίζονται για νόμιμη στάθμευση, όπως επίσης στο δημοτικό πάρκινγκ στην πρώην λαχαναγορά και στις Τρεις Καμάρες (απέναντι από το κηποθέατρο “Ν. Καζαντζάκης”), στον χώρο που υπάρχει στο Πολιτιστικό Κέντρο στη λεωφόρο Πλαστήρα και φυσικά στα ιδιωτικά πάρκινγκ. Τα πάρκινγκ στα τείχη έκλεισαν λόγω της Αρχαιολογίας», είπε ο κ. Μικράκης.

«Ξεχάστε το αυτοκίνητο»

Εδώ και δύο χρόνια «έχουν ενεργοποιηθεί οι γραμμές των μίνι-μπας, τις οποίες μπορούν να χρησιμοποιούν οι πολίτες δωρεάν, και λειτουργούν από τις 7 το πρωί έως τις 11 το βράδυ τις καθημερινές και από το πρωί έως τις 4 το απόγευμα το Σάββατο» δήλωσε στη “Νέα Κρήτη” ο ειδικός σύμβουλος του δημάρχου Ηρακλείου κ. Στέλιος Μικράκης.

Η “μπλε γραμμή” εξυπηρετεί τα δυτικά προάστια, η “κόκκινη” τα ανατολικά και τη Νέα Αλικαρνασσό, ενώ «σχεδιάζεται και μια τρίτη γραμμή», η οποία θα εξυπηρετεί όλα τα νότια προάστια. Αφετηρία της θα είναι το πάρκο της Ερυθραίας, που προορίζεται να γίνει κάτω από τη γέφυρα της λεωφόρο Κνωσού (δίπλα στον σταθμό του ΕΚΑΒ), με τον κ. Μικράκη να σημειώνει πως «δεν μπορεί πλέον ο κόσμος να κατεβαίνει με το όχημά του στο κέντρο. Σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δε συμβαίνει αυτό. Στην αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να πληρώσεις. Δεν μπορεί η πόλη μας να υποστηρίξει τη μεγάλη ζήτηση. Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι, ακόμα και ένας τεράστιος χώρος στάθμευσης να γίνει στο κέντρο, θα “ανακουφίσει” προσωρινά την κυκλοφορία. Στόχος είναι να απωθήσουμε τα οχήματα από το κέντρο, όχι για κακό σκοπό, αλλά για να λυθεί το πρόβλημα και να “ανακουφιστεί” η κατάσταση. Πρέπει να γίνει συνείδηση πλέον στους δημότες ότι ή θα πρέπει να πληρώσουν για να σταθμεύσουν ή να συμβιβαστούν με την ιδέα να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τα μίνι-μπας. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος».

Δημοπράτηση

Επίσης, όπως είπε, βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο η δημοπράτηση του πάρκου της Ερυθραίας, στη λεωφόρο Κνωσού, το οποίο θα περιλαμβάνει πάνω από 200 θέσεις στάθμευσης. Πρόκειται για άλλο ένα πάρκινγκ- “δορυφόρο”, όπως λέγονται, όπου ο οδηγός παρκάρει περιφερειακά και με τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς ή των μίνι-μπας μπορεί να πάει εύκολα, γρήγορα και ανέξοδα στο κέντρο. Ταυτόχρονα όμως, σε συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ, όπως τόνισε ο κ. Μικράκης, βρίσκονται στα σκαριά νέα δρομολόγια των αστικών λεωφορείων ανάλογα με την ανάγκη και τη ζήτηση που παρουσιάζεται, όπως η γραμμή που σχεδιάζεται προκειμένου να καλύπτει τους κατοίκους στην περιοχή Κορώνη Μαγαρά, η οποία δεν καλύπτεται αυτή τη στιγμή.

«Ο κόσμος πρέπει να αρχίσει να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, τα οποία είναι προς όφελος όλων», κατέληξε ο κ. Μικράκης, στέλνοντας το μήνυμα πως γενικότερα πρέπει να ξεχάσουμε πλέον το αυτοκίνητο για να μην ταλαιπωρούμαστε όταν κατεβαίνουμε στο κέντρο, εκτός από τις απολύτως έκτακτες περιπτώσεις που μας αναγκάζουν να το χρησιμοποιήσουμε, με το όποιο όμως κόστος.

Με αφορμή την ανάπλαση στο κέντρο

Βεβαίως πρέπει να σημειωθεί ότι ο “θεσμός” των μίνι-μπας καθιερώθηκε ως προσωρινή λύση και μέτρο ενόψει των έργων στους κεντρικούς δρόμους του Ηρακλείου, οι οποίοι μετατράπηκαν (αυτός ήταν ο σχεδιασμός) σε “ήπιας κυκλοφορίας”. Μάλιστα, η σχετική επιχορήγηση στο Αστικό ΚΤΕΛ για να λειτουργεί τις γραμμές αυτές δωρεάν είναι υψηλή και ανανεώνεται ανά τρίμηνο με σχετικές αποφάσεις του Δήμου. Δηλαδή αφενός πρόκειται για προσωρινό μέτρο και αφετέρου δεν ξέρουμε πώς θα είναι η μόνιμη κατάσταση.

(κεντρική φώτο αρχείου)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Font Resize