Αρχική / ΕΙΔΗΣΕΙΣ / ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ / Ηράκλειο – Η νέα βάση της Αεροπορίας Στρατού – Ο επιχειρησιακός μονόδρομος και οι έτοιμες υποδομές

Ηράκλειο – Η νέα βάση της Αεροπορίας Στρατού – Ο επιχειρησιακός μονόδρομος και οι έτοιμες υποδομές

Η είδηση της ενεργοποίησης στο Ηράκλειο και του δεύτερου Αερομεταφερόμενου Τάγματος Πεζικού της 5ης Αερομεταφερομένης Ταξιαρχίας (5η Α/Μ ΤΑΞ) που εδρεύει στα Χανιά, επαναφέρει στο προσκήνιο το ζήτημα της εξασφάλισης των απαιτούμενων εναέριων μέσων για την εκτέλεση των επιχειρησιακών αποστολών που θα κληθεί να εκτελέσει η Μονάδα.

Η ενεργοποίηση του 545 Αερομεταφερόμενου Τάγματος Πεζικού στο Ηράκλειο είναι μια ιδιαίτερη θετική εξέλιξη, καθώς θα ενισχύσει τις δυνάμεις ταχείας αναπτύξεως που εδρεύουν στην Κρήτη και οι οποίες περιλαμβάνουν σήμερα το 547 Αερομεταφερόμενο Τάγμα με έδρα το Ρέθυμνο και την 1η Μοίρα Αλεξιπτωτιστών με έδρα το Μάλεμε Χανίων.

Η 5η Α/Μ ΤΑΞ θα έχει την δυνατότητα να εκτελέσει επιχειρήσεις ως ένας πλήρης Σχηματισμός με δύο ενεργά Τάγματα (μέχρι τώρα το 545 Α/Μ ΤΠ είναι επιστρατευόμενο) γεγονός που αυξάνει κατακόρυφα την ετοιμότητα και τις δυνατότητες.

Η απόφαση και οι εξελίξεις

Η απόφαση για ενεργοποίηση και του δεύτερου Α/Μ Τάγματος Πεζικού ελήφθη με γνώμονα τις αυξημένες επιχειρησιακές ανάγκες στον νευραλγικό τομέα του νοτιανατολικού Αιγαίου «πεδίο» έντασης και κλιμάκωσης των τουρκικών προκλήσεων.

Επίσης, με τις ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου, οι αυξημένες απαιτήσεις προϋποθέτουν και ενίσχυση των δυνάμεων που έχουν ως τομέα ευθύνης την συγκεκριμένη περιοχή.

Παράλληλα αναδεικνύεται – και ενισχύεται- ο ρόλος της Κρήτης και των στρατιωτικών Μονάδων που εδρεύουν στο νησί, το οποίο θα αποκτήσει τον δεύτερο σε πλήρη σύνθεση αερομεταφερόμενο σχηματισμό του Ελληνικού Στρατού: Μετά την 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία (με έδρα το Κιλκίς και Τομέα Ευθύνης το Βόρειο Αιγαίο και την ηπειρωτική χώρα) και η 5η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία θα καλύπτει το Νότιο Τομέα με δύο πλήρη Τάγματα.

Αερομεταφερόμενοι χωρίς …ελικόπτερα

Ένας από τους κυριότερους παράγοντες επιτυχίας των αερομεταφερόμενων επιχειρήσεων είναι η ταχύτητα με την οποία θα κινηθεί ο Σχηματισμός και η επάρκεια των μέσων που διατίθενται από την Αεροπορία Στρατού για την εκτέλεση των αποστολών.

Το παράδοξο, να διαθέτει η Κρήτη αερομεταφερόμενες Μονάδες (1η ΜΑΛ, 5η Α/Μ ΤΑΞ) χωρίς να εδρεύουν στο νησί τα ελικόπτερα που θα κληθούν να μεταφέρουν το προσωπικό στη ζώνη επιχειρήσεων θα πρέπει να σταματήσει.

Και για να σταματήσει θα πρέπει να πάρουν σάρκα και οστά τα σχέδια που ήδη υπάρχουν στα Επιτελεία και τα οποία προβλέπουν την μόνιμη παρουσία δύναμης ελικοπτέρων CH-47D Chinook στην Κρήτη. Οι επιχειρησιακές ανάγκες είναι αυξημένες και ο χρόνος αντίδρασης θα πρέπει να είναι ο μικρότερος δυνατός ώστε οι ταχυκίνητες δυνάμεις να δικαιολογήσουν τον τίτλο τους, αν και όποτε χρειαστεί.

Το 2015, το defenceline.gr, με διαδοχικές συνεντεύξεις των -τότε- Αρχηγών του Γενικού Επιτελείου Στρατού Αντιστρατήγου Βασίλειου Τελλίδη και του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας Αντιπτεράρχου (Ι) Χρήστου Βαΐτση, είχε αναδείξει το θέμα της μεταφοράς και μόνιμης εγκατάστασης στο Ηράκλειο ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού, προκειμένου να αυξηθεί κατακόρυφα η επιχειρησιακή ετοιμότητα των αερομεταφερόμενων Μονάδων.

Μία η λύση: Αεροδρόμιο Ηρακλείου

Όσο για την έδρα της Αεροπορίας Στρατού στην Κρήτη, αυτή δεν μπορεί να είναι άλλη από το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, το οποίο – όταν λειτουργούσε η 126 Σμηναρχία Μάχης- φιλοξενούσε την 334 Μοίρα Παντός Καιρού της Πολεμικής Αεροπορίας με αεροσκάφη Mirage F-1CG, ενώ σήμερα επιχειρεί από εκεί η 11η Μοίρα Κατευθυνόμενων Βλημάτων με το ρωσικό πυραυλικό αντιαεροπορικό σύστημα S-300 PMU-1.

Το στρατιωτικό τμήμα του αεροδρομίου του Ηρακλείου διαθέτει όλες τις απαραίτητες υποδομές για την εξυπηρέτηση των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού, καθώς οι άρτιες εγκαταστάσεις που είχαν κατασκευαστεί για να φιλοξενήσουν ολόκληρο τον στόλο των μαχητικών Mirage F-1CG (το πως αυτή η απόφαση ανατράπηκε και τελικά όλα τα α/φη κατέληξαν στην Τανάγρα και την 342 ΜΠΚ θα αποτελέσει αντικείμενο μελλοντικού μας άρθρου), παρέμειναν ουσιαστικά ανεκμετάλλευτες.

Αξίζει να σημειωθεί πως, το θέμα της ταυτόχρονης παρουσίας του πολιτικού αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» δεν θα δημιουργεί κανένα θέμα, καθώς ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία κατασκευής του νέου διεθνούς αερολιμένα Κρήτης στο Καστέλι.

Ακόμα και με το υφιστάμενο καθεστώς όμως, σε περίοδο κρίσης ή και ακόμα περισσότερων πραγματικών επιχειρήσεων, το αεροδρόμιο – όπως και όλα τα υπόλοιπα – θα εξυπηρετούν μόνο τις στρατιωτικές ανάγκες…

Διαθέτοντας εγκαταστάσεις καυσίμων, υλικοτεχνικές υποδομές, χώρους για την συγκρότηση όλων των απαιτούμενων συνεργείων συντήρησης και εξυπηρέτησης των εναέριων και επίγειων μέσων της Αεροπορίας Στρατού, το στρατιωτικό αεροδρόμιο του Ηρακλείου καλύπτει στον απόλυτο βαθμό τις ανάγκες της ΑΣ, ενώ για την ενεργοποίησή του δεν θα απαιτηθεί να διατεθούν μεγάλα ποσά.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, οι εγκαταστάσεις είναι γνωστές στα στελέχη του ΓΕΣ και της Αεροπορίας Στρατού, από τις επιθεωρήσεις που είχαν γίνει την περίοδο που το θέμα άρχισε να ανακινείται, ενώ και το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας μαζί με το ΑΤΑ, θεωρείται βέβαιο πως θα «ανάψουν το πράσινο φως», μόλις το ζήτημα μπει στην τελική του ευθεία.

Επίσης, υπάρχει μία ακόμη παράμετρος που έχει καλυφθεί στο διάστημα που έχει μεσολαβήσει. Το 2015 όταν και έγινε ο αρχικός σχεδιασμός, η Αεροπορία Στρατού δεν διέθετε τα επιπλέον ελικόπτερα που απαιτούνταν, όμως έκτοτε υπήρξε η ενίσχυση με τα 10 επιπλέον Chinook, τα οποία έθετε ως προϋπόθεση και ο -τότε – Α/ΓΕΣ, όπως είχε τονίσει μιλώντας στο defenceline.gr.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Font Resize