Αρχική / ΕΙΔΗΣΕΙΣ / ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ / Travel / Αυτό που… «καίει» σήμερα τον κρητικό τουρισμό

Αυτό που… «καίει» σήμερα τον κρητικό τουρισμό

Ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που αφορούν τον κρητικό τουρισμό αναλύθηκαν στην συνάντηση εργασίας που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) στην Ελούντα. Πρόκειται για την περιφερειακή συνάντηση του ΣΕΤΕ που κάλυψε χωρικά την Ανατολική Κρήτη σε εφαρμογή μιας νέας πολιτικής που προωθεί η νέα διοίκηση του Συνδέσμου, υπό την προεδρία του Γιάννη Ρέτσου, που θέλει την «αποκέντρωση» των επαφών με τα μέλη και γενικότερα τους επιχειρηματίες του τουριστικού τομέα στην ελληνική περιφέρεια, αντί της πραγματοποίησης λίγων «κεντρικών» τέτοιων συναντήσεων.

Το μέλος του Δ.Σ.  του ΣΕΤΕ  Φώτης Κοκκοτός μίλησε στην ΑΝΑΤΟΛΗ και αναφέρθηκε γενικότερα στα σχέδια του Συνδέσμου, καθώς και ένα ευρύ φάσμα ζητημάτων που αφορούν την πορεία του τουρισμού και σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, εστιάζοντας στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της νέας τουριστικής περιόδου.

Ρωτήσαμε τον κ. Κοκκοτό, για τη γνώμη του σχετικά με τη συγκρότηση και οργάνωση των ξενοδόχων στο Λασίθι, δεδομένου ότι και ο ίδιος προσωπικά συμμετέχει στο Σύνδεσμο Ξενοδόχων Νομού Λασιθίου. Μας είπε ότι επιδίωξη είναι να ανανεωθεί το σωματείο της περιοχής, με τη συμμετοχή νεώτερων, στον οποίο μάλιστα ο Γιώργος Σπανός να αναλάμβανε ένα πιο ενεργό ρόλο.

«Η συνδικαλιστική οργάνωση των εργοδοτών είχε βασικά ξεκινήσει για την υπογραφή των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Τώρα, υπογράψαμε την εθνική συλλογική σύμβαση, η Π.Ο.Ξ. υπέγραψε την κλαδική σύμβαση στον ξενοδοχειακό τομέα και, ενδεχομένως, ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Λασιθίου να υπογράψει μια τοπική σύμβαση… Στο βαθμό που το κεντρικό κράτος, έχει ουσιαστικά πάρει όλες σχεδόν τις αρμοδιότητες πάνω του, αφήνοντας λίγες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, μειωνόταν και η ανάγκη τοπικής συνδικαλιστικής οργάνωσης. Οπότε, όντως, δεν ήμασταν όσο επιτυχείς θα μπορούσαμε να είμαστε, αν και η Τ.Α. είχε περισσότερες αρμοδιότητες, άρα θα μπορούσαμε πράγματι, τοπικά, να κάναμε περισσότερα πράγματα και να ασχολούμασταν με πράγματα που άπτονται του τουρισμού», είπε ο κ. Κοκκοτός.

Εξ άλλου – πρόσθεσε – «από τη στιγμή που υπάρχει ο ΣΕΤΕ, που έχει συνενώσει όλο τον τουριστικό κλάδο και από τη στιγμή που υπάρχουν και Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο και Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, οι ξενοδόχοι εκπροσωπούνται συνδικαλιστικά, επαρκώς, για να μπορέσουν να περάσουν την πολιτική και τα αιτήματά τους. Τα βασικά προβλήματα (πέραν των αδειοδοτήσεων) δεν είναι και τόσο του Υπουργείου Τουρισμού, αλλά φορολογικά, τα θέματα για την έκδοση βίζας, υποδομών (αεροδρόμια, δρόμοι, λιμάνια κ.ο.κ.), διεθνούς προβολής, που αφορούν τα Υπουργεία Οικονομικών, Εξωτερικών, Υποδομών και Δικτύων.

«Στην περιοχή μας, αφού υπήρχε τοπικός σύνδεσμος ξενοδοχοϋπαλλήλων, ήταν ανάγκη αντίστοιχα, να υπάρχει και σύλλογος ξενοδόχων για να συνεννοούνται μεταξύ τους για τις εργασιακές σχέσεις και την τοπική σύμβαση – πράγμα καλό – για να διευθετούνται θέματα εργασιακών σχέσεων, αφού έχει να κάνει και με ιδιαιτερότητες κάθε τουριστικής περιοχής», είπε ο κ. Κοκκοτός. Μάλιστα, απαντώντας στην ερώτηση αν θεωρεί ότι θα πρέπει να υπογραφεί τοπική κλαδική σύμβαση με τους ξενοδοχοϋπαλλήλους του νομού, ο επιχειρηματίας της «Ελούντα Α.Ε.» τόνισε: «Όσο πιο τοπική είναι, τόσο πιο σωστή είναι μια τέτοια σύμβαση… Ο τοπικός σύνδεσμος ξενοδόχων υπέγραφε τέτοια σύμβαση κάθε χρόνο. Ο,τι κάναμε ως σήμερα, θεωρώ ότι πρέπει να συνεχίσουμε να κάνουμε. Χρειάζεται να γίνεται διαπραγμάτευση, όμως, γιατί ο κόσμος, οι συνθήκες και οι ανάγκες αλλάζουν, οπότε απαιτείται διαρκώς και επικαιροποίηση. Δεν μπορούμε να μένουμε σε παλιές συμβάσεις, όταν ο κόσμος γύρω μας αλλάζει».

 

Ο τουρισμός του Αγ. Νικολάου

Τον ρωτήσαμε επίσης την άποψή του για το προς τα πού θεωρεί ότι κινείται ο τουρισμός, στην ευρύτερη περιοχή του Αγίου Νικολάου. Αν μπορούμε να επικαλούμαστε ακόμη «δάφνες» μιας πρωτοπορίας που είχαμε στην τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης και της χώρας, δεδομένων των κοσμογονικών αλλαγών που συμβαίνουν τόσο στο εσωτερικό της Ελλάδας όσο και στον παγκόσμιο Τουρισμό και σε μιας διαρκώς μεταβαλλόμενη διεθνή τουριστική αγορά. Ο κ. Κοκκοτός είπε: «Αυτό που δεν έχουμε κάνει, είναι η επιμήκυνση. Εμείς, ως εταιρεία το είχαμε “παλέψει” επί 14 χρόνια – από το 1997 έως το 2010. Το “Porto Elounda Mare” ήταν το μόνο ξενοδοχείο που λειτουργούσε 12 μήνες. Από το 2011 σταμάτησε να λειτουργεί το χειμώνα και όλο αυτό το σχέδιο της επιμήκυνσης μπήκε σε νάρκη… Θα θέλαμε όμως να το επαναφέρουμε, να επαναλειτουργήσουμε χειμώνα και αυτό να επεκταθεί. Εχω συζητήσει και αρθρογραφήσει ευρέως πάνω στο ζήτημα αυτό. Το κρίσιμο είναι οι γεμάτες αεροπορικές πτήσεις προς Κρήτη, για να υπάρξουν τέτοιες θα πρέπει να υπάρξει διαμορφωμένο τουριστικό “προϊόν” κλπ. Εχουμε αποδείξει στην πράξη ότι επιμήκυνση στην Κρήτη και στην περιοχή μας ιδιαίτερα, μπορεί να υπάρξει. Από τον πρώτο μέχρι τον τελευταίο χρόνο υπήρχε διαρκής βελτίωση. Μετά επήλθε κατάρρευση για δύο λόγους. Οι δύο βασικές αγορές μας ήταν η ελληνική αγορά, η οποία κατέρρευσε από το χειμώνα του 2011 όταν δεν είχαμε καμία κράτηση, λόγω της οικονομικής κατάρρευσης της οικονομίας μας. Η άλλη αγορά στην οποία απευθυνόμασταν ήταν η «congress events» (συνεδριακός κλπ.) από φαρμακευτικές και άλλες εταιρείες που οργάνωναν ταξίδια εταιρικού σκοπού  (σεμινάρια, σύσφιξη σχέσεων στελεχών και εργαζομένων, προώθηση προϊόντων κλπ.). Η αγορά αυτή είχε ήδη δείξει σημάδια κάμψης μετά την κατάρρευση της “Lehman Brothers” και την παγκόσμια οικονομική κρίση, προστέθηκε και η ελληνική κρίση, που έδωσε τη χαριστική βολή το 2011».

 

Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου

 

Στην ερώτηση, αν υπάρχει πολιτική του Υπουργείου Τουρισμού που πραγματικά να προωθεί και να οικοδομεί μέτρα ουσίας για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ο κ. Κοκκοτός είπε: «Εμείς, ως ΣΕΤΕ και προσωπικά εγώ, θεωρώ ότι ούτε το υπουργείο ούτε ο ΕΟΤ έχουν ρόλο σ’ αυτό. Αφενός είναι ανίκανοι όλοι όσοι έχουν περάσει για να το κάνουν, όπως έχει αποδειχτεί τόσα χρόνια. Εξ άλλου θεωρούμε ότι αυτό μπορούμε να το κάνουμε εμείς. Γι’ αυτό και χρηματοδοτούμε τη “Marketing Greece” για να το κάνει, αφού δεν μπορούσαν οι άλλοι. Παρά το ότι ο ΕΟΤ “καίει” περίπου 30 εκατομμύρια κάθε χρόνο, εμείς με 1 εκατομμύριο κάνουμε τη δουλειά μας, με αποτελεσματικότητα, μέσω της “Marketing Greece”. Σε τοπικό επίπεδο, πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε με όρους μάρκετινγκ και αυτό είναι που ουσιαστικά θα επιμηκύνει την τουριστική περίοδο. Να κατανοήσεις δηλ. ποια είναι τα προϊόντα που μπορείς να πουλήσεις στοχευμένα στη διεθνή τουριστική αγορά, πάλι σκεφτόμενος σημειακά. Φέρνεις ένα αεροπλάνο από μία πόλη του εξωτερικού, γεμίζοντάς το, πρέπει να έχεις πείσει εκείνον που θα πάει να αγοράσει θέση στο αεροπλάνο για να έλθει το χειμώνα στην Κρήτη, ότι υπάρχει “ταξιδιωτική εμπειρία” που θα του προσφέρεις εδώ σε μορφή “προϊόντος” με συγκεκριμένο περιεχόμενο, ταυτότητα και τιμή. Αυτό θα πρέπει να προωθηθεί με κανόνες μάρκετινγκ στη συνέχεια, για να έχεις πωλήσεις σε ευρύ φάσμα ομάδων ενδιαφερόντων (ποδηλάτες, περιπατητές, γκόλφερς κλπ.) με διαφημίσεις σε περιοδικά κλπ. μέσα.

Ο ΣΕΤΕ έχει εκπονήσει σχετική μελέτη επιμήκυνσης της περιόδου στην Κρήτη και μάλιστα είναι σε φάση επικαιροποίησής της. Τέτοια μελέτη έχει κάνει το ΞΕΕ. Για να την εφαρμόσουμε, επειδή έχει σχέση και με τοπικές δράσεις, πρέπει να συνεργαστούμε με την Περιφέρεια Κρήτης, τους Δήμους, αλλά και ευρύ φάσμα επαγγελματικών φορέων και επιχειρήσεων του νησιού», κατέληξε ο κ. Κοκκοτός.

Με αφορμή την αναφορά του αυτή, τον ρωτήσαμε, ποια είναι η σχέση και το επίπεδο συνεργασίας του ΣΕΤΕ με την Περιφέρεια. Ο κ. Κοκκοτός είπε χαρακτηριστικά ότι «οι σχέσεις μεταξύ τους είναι στο ψήσιμο… υπάρχει ένα φλέρτ»! Όπως εξήγησε, στους καταστατικούς όρους ίδρυσης της «Marketing Greece» προβλέπεται η συνδρομή προς όλη την Αυτοδιοίκηση, για την προβολή και τον στρατηγικό σχεδιασμό του τουριστικού προϊόντος». Βασικό έργο της εταιρείας, είπε, ήταν να γεφυρώσει το χάσμα που διαπιστωνόταν μεταξύ του κεντρικού μηνύματος και στόχου της εκάστοτε εθνικής καμπάνιας του ΕΟΤ, με τα ιδιαίτερα τοπικά χαρακτηριστικά και στοχεύσεις, του τουριστικού προϊόντος που παρήγαγε κάθε Περιφέρεια ή Δήμος της χώρας, τα οποία και διαφήμιζε και επιδίωκε, αυτόνομα, να προωθήσει, χωριστά.
Μελέτη για μια τέτοια καμπάνια διαφημιστική για την Κρήτη, η «Marketing Greece» δεν έχει, είπε ο κ. Κοκκοτός, εξηγώντας ότι ο ΣΕΤΕ ήθελε να συνεργαστεί με την Περιφέρεια Κρήτης στον τομέα αυτόν, αναλαμβάνοντας από την Περιφέρεια τον στρατηγικό σχεδιασμό. Ο ΣΕΤΕ είχε κάνει σχετική πρόταση στην Περιφέρεια πριν δύο χρόνια, αλλά δεν κατέστη εφικτή η συνεργασία μέχρι σήμερα, εξ άλλου εκείνη υλοποιεί δικό της σχεδιασμό στον τομέα αυτό, ασχέτως αν ο ΣΕΤΕ συμφωνεί η διαφωνεί με αυτόν, ανέφερε ο κ. Κοκκοτός. «Θεωρούμε ότι θα μπορούσαμε ως ΣΕΤΕ να τον κάνουμε καλύτερα, αλλά τουλάχιστον υπάρχει κάποιος σχεδιασμός για την Κρήτη. Σημασία έχει όλες οι Περιφέρειες της χώρας να έχουν ένα στρατηγικό σχεδιασμό που θα προωθεί εξίσου το προϊόν που παράγουν στον Τουρισμό, χωρίς να υστερεί καμιά από αυτές έναντι κάποιας άλλης», κατέληξε.

ΝΙΚΟΣ ΤΡΑΝΤΑΣ

Check Also

Κρήτη – Ξανά στο «τιμόνι» του τουρισμού – Η πτώση δεν… εκθρόνισε το νησί

neakriti.gr Πρωτιά για την Κρήτη και το 2019 – Αποκαλυπτικά στοιχεία μέσα από αριθμούς για …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Font Resize