Αρχική / ΕΙΔΗΣΕΙΣ / ΚΟΣΜΟΣ / Η Άννα Σημανδηράκη-Γκρίμσω και ο Φέλιξ Ζάτλερ για τη «Γνώση Αντιγράφων: Μία Αρχαιολογία του Πολλαπλού Παρελθόντος»

Η Άννα Σημανδηράκη-Γκρίμσω και ο Φέλιξ Ζάτλερ για τη «Γνώση Αντιγράφων: Μία Αρχαιολογία του Πολλαπλού Παρελθόντος»

Η έκθεση Γνώση Αντιγράφων – Μία Αρχαιολογία του Πολλαπλού Παρελθόντος στον εκθεσιακό χώρο Tieranatomisches Theater του Πανεπιστημίου Χούμπολντ στο Βερολίνο ερευνά τέτοια αντίγραφα αρχαιολογικών ευρημάτων.

Οι βιογραφίες τους μας οδηγούν στις συλλογές μουσείων και πανεπιστημίων, σε δικαστικά ανάκτορα, πολυτελή κρουαζιερόπλοια, ταινίες δράσης και σύγχρονη τέχνη. Οι πολλαπλές ερμηνείες και χρήσεις αυτών των αντιγράφων στο παρόν και το παρελθόν δείχνουν ότι η ιστορία συνεχώς μεταλλάσσεται: μεταξύ αποσπασματικών ευρημάτων και (ανα)κατασκευής, μεταξύ αλήθειας και μύθου.

Στην έκθεση παρουσιάζονται αντίγραφα αρχαιολογικών αντικειμένων από το Μινωικό και το Μυκηναϊκό πολιτισμό της Εποχής του Χαλκού στην Ελλάδα. Οι επισκέπτες μπορούν να ταξιδέψουν σε μία ποικιλία διαφορετικών παρελθόντων: τα διαφορετικά αντίγραφα και η γνώση που παράγουν κάνουν την ιστορία ενός πρωτοτύπου να μοιάζει με καλειδοσκόπιο. Δεν αντιπροσωπεύουν μόνο αυτό το ‘γνήσιο’, αλλά μπορούν επίσης να επηρεάσουν την ερμηνεία ή ακόμη και την αποκατάστασή του.

Τα αντίγραφα των διάσημων Θεαινών των Όφεων από την Κνωσό δείχνουν αυτήν τη δυνατότητα: τα κομμάτια αυτών των ειδωλίων του 16ου αιώνα π.Χ. ανακαλύφθηκαν από άνδρες και ανακατασκευάστηκαν, ακόμη και σε βαθμό υπερβολής, από μία ανδρική σκοπιά. Όμως τα αντίγραφα αυτών των γυναικείων σωμάτων έγιναν επίσης μία έκφραση φεμινιστικών παραδειγμάτων προς μίμηση στην τέχνη του 20ου αιώνα μ.Χ., όπως εμφανίζονται για παράδειγμα στα έργα καλλιτεχνών σαν τη Marina Abramovic (με τους Charles Atlas και Michael Laub) και τη Judy Chicago.

Αυτές οι αφηγήσεις αλήθειας και μύθου και τα κίνητρά τους προσφέρονται μέσα από καλλιτεχνικές και μουσειακές εφαρμογές παρουσίασης. Ποιές διαδικασίες επιτρέπουν σε ορισμένα αντικείμενα να γίνουν πηγή έμπνευσης για την επιστήμη, την τέχνη και το ευρύ κοινό; Η έκθεση συγκεντρώνει διαφορετικούς πρωταγωνιστές από την αρχαιολογία, την ιστορία και την (ανα)κατασκευή αντιγράφων. Για παράδειγμα, στην αίθουσα του ‘Εργαστηρίου’, γίνονται απτές οι τεχνικές, τα υλικά και οι συνθήκες παραγωγής αρχαιολογικών αντιγράφων, αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα τις δυνατότητες παλαιών και νέων χρήσεων. Άλλο παράδειγμα αποτελεί το έργο του εικονογράφου Jan Stöwe, ο οποίος
δημιούργησε μία μεγάλου μεγέθους πειραματική εφαρμογή ειδικά για την έκθεση. Σε αυτήν την εφαρμογή ερευνά, ερμηνεύει και παρουσιάζει την ιστορία του αντιγράφου του ‘Θρόνου του Μίνωα’ από την Κνωσό. Αυτό το αντίγραφο εγκαταστάθηκε στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης το 1913 και έχει μία πλειάδα ερμηνειών, από αρχαίους μύθους μέχρι πολιτικό σκεπτικό. Ο αγγειοπλάστης Βασίλης Πολιτάκης δημιούργησε επίσης ειδικά για την έκθεση σειρά κεραμικών αντιγράφων που επεξηγούν τους βαθμούς, τις τεχνικές και τα ζητήματα αναπαραγωγής αρχαίων αντικειμένων. Επιπλέον, η αρχαιολόγος και κεραμίστρια Jerolyn E. Morrison θα χρησιμοποιήσει αντίγραφα Μινωικών μαγειρικών σκευών κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης.

Η έκθεση δημιουργήθηκε στο πλαίσιο ενός διεπιστημονικού ερευνητικού προγράμματος, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Κλασικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Χούμπολντ. Η έρευνα επιχορηγείται από το πρόγραμμα «International Museum Fellowship» του Γερμανικού Ομοσπονδιακού Ιδρύματος Πολιτισμού. Η αρχαιολόγος Δρ. Άννα Σημανδηράκη-Γκρίμσω (Επιμελήτρια) εργάστηκε στο Πανεπιστήμιο Χούμπολντ επί 18 μήνες ως μεταδιδακτορική ερευνήτρια. Σχεδίασε την έκθεση μαζί με τον Φέλιξ Ζάτλερ (ιδέα, Επιμελητής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής), τον Κόνραντ Ανγκερμούλερ (Σχεδιαστής) και την ομάδα του Tieranatomisches Theater. Τα ιδρύματα που είτε συμμετέχουν είτε συνεργάστηκαν με την έκθεση είναι: το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου, το ΥΠΠΟΑ, το Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης, το Μουσείο Fitzwilliam και το Μουσείο Κλασικής Αρχαιολογίας του Κέιμπριτζ, το Βρετανικό Μουσείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στο Παρίσι, το Bades-Landesmuseum στην Καρλσρούη, το Μητροπολιτικό Μουσείο στη Νέα Υόρκη, το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, το Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης, το Πανεπιστήμιο University College στο Δουβλίνο, η εταιρεία WMF, τα κινηματογραφικά στούντιο Nu Boyana στη Σόφια κ.α.

Στο τέλος της έκθεσης, το Μάρτιο του 2018, θα εκδοθεί εκτενής τόμος από τον εκδοτικό οίκο K. Verlag, υπό την επιμέλεια των Άννα Σημανδηράκη-Γκρίμσω, Φέλιξ Ζάτλερ και Κόνραντ Ανγκερμούλερ.

Επιμελητές: Δρ. Άννα Σημανδηράκη-Γκρίμσω, Φέλιξ Ζάτλερ
Εγκαίνια: 15 Σεπτεμβρίου, 19.00
Διάρκεια: 16 Σεπτεμβρίου 2017 –31 Μαρτίου 2018, Τρίτη-Σάββατο, 14.00-18.00, είσοδος ελεύθερη
Εκθεσιακός Χώρος TA T – Exhibition Research Space, Πανεπιστήμιο Χούμπολντ, Βερολίνο, Γερμανία

Check Also

Πανελλήνιες εξετάσεις 2019 -= Οι απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα – Έκθεση για τα ΕΠΑΛ

newsbomb.gr Παρ’ ότι όμως η εξεταστική διαδικασία ολοκληρώνεται στις 18 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Font Resize